چهارشنبه 5 اردیبهشت 1403

زمان شروع جنگ غول‌های کنسول‌های بازی اعلام‌شده است. شرکت سونی اعلام کرده است که کنسول بعدی این شرکت، یعنی PS۵ در پاییز یا زمستان بعدی عرضه خواهد شد. این در حالی است که قرار است کنسول نسل نهمی شرکت مایکروسافت، ایکس باکس اسکارلت هم در تعطیلات کریسمس ۲۰۲۰ عرضه شود و شرکت سونی قرار است در رقابت با ایکس باکس اسکارلت ps۵ را وارد بازار کند. شرکت سونی اعلام کرده است PS۵ دسته‌های جدیدی دارد که جایگزین دکمه‌های قبلی می‌شوند. این دسته‌های جدید هم حساس‌تر هستند هم واکنش‌های حسی طبیعی‌تر و هوشمندانه‌تری دارند. با کمک این دسته‌های لمسی جدید می‌توانید واکنش‌های جدیدتر و متنوع‌تری ببینید. ویژگی‌های لمسی جدیدی که در PS۵ وجود دارد باعث می‌شود تا مجموعه متفاوت و متنوعی از احساسات را تجربه کنید. برای مثال برخورد با یک دیوار در حین راندن یک ماشین مسابقه‌ای احساس خاص خودش را دارد و این احساس از تکل زدن در حین بازیِ فوتبال و یا دویدن در یک زمین پر از گل‌ولای متفاوت است. سونی مدعی شده است که میزان گسترده‌ای از این احساسات را در نسخه جدیدی که وارد بازار خواهد کرد، به مخاطبان خود ارائه می‌کند.

از واقعیت مجازی تا شبیه‌سازی حسی

کنسول جدید یک «دکمۀ انطباقی» دارد که با دکمه‌های L۲ و R۲ ترکیب‌شده است. طراحان بازی تلاش کرده‌اند که مقاومت دکمه‌ها را به شکلی برنامه‌ریزی کنند تا کاربران بتوانند احساسات متفاوتی را در بازی‌ها و موقعیت‌های مختلف تجربه کنند. برای مثال کاربر می‌توانند کشیدنِ تیر و کمان را احساس کنند و یا شتابِ یک ماشینِ آفرود را در حین حرکت در بین صخره‌ها حس کند. شرکت ماکروسافت هم در حال آزمایش فنّاوری‌های مشابهی است تا دسته‌های اسکارلت را ارتقا دهد. البته مایکروسافت از این قافله عقب نمانده و چنین فناوری مشابهی را در ایکس باکس اسکارلت ارائه خواهد کرد.

اما شباهت این دو کنسول به اینجا ختم نمی‌شود. در ماه آوریل سونی فاش کرد که PS۵ یک پردازنده هشت هسته‌ای خواهد داشت. همچنین این نسل جدید کنسول‌ها مجهز به پردازنده‌های گرافیکی از خانوادۀ AMD Navi است (یک فناوری جدید که مجهز به اثرات ردگیری پرتوها در زمانِ واقعی است). قابلیت دیگر Ps۵ بهره‌مندی از درایو حالت جامد (SSD) است، و این یعنی فرایند بارگذاری بازی سریع‌تر خواهد شد همچنین PS۵ از وضوح تصویر ۸k و قدرت انطباق تصویری ۱۲۰HZ پشتیبانی می‌کند. شرکت مایکروسافت هم از این رقابت عقب نیفتاده و اعلام کرده است که ایکس باکس اسکارلت هم از پردازنده‌ها و تراشه‌های PS۵ مانند AMD Ryzen استفاده می‌کند که باعث می‌شود کیفیت تصویر ۸k را به مخاطبان خود عرضه کند.

شرکت سونی اعلام کرده است که PS۵ به کمک تراشه AMD خود، صدای سه‌بعدی ایجاد می‌کند. همچنین این کنسول بازی قابلیت واقعیت مجازی دارد. در ابتدا قرار بود این قابلیت با کمک هدست‌های واقعیت مجازی که چند سالی است وارد بازار شده است، مورداستفاده قرار بگیرد اما برخی شایعات می‌گویند PS۵ قرار است از نسل جدید از هدست‌ها استفاده کند که از فناوری حرکت چشم استفاده می‌کند و البته بدون سیم یا وایرلس است. شرکت مایکروسافت اما فناوری واقعیت مجازی را برای ایکس باکس اسکارلت عرضه نکرده است اما گفته می‌شود که این شرکت به کمک هدست‌های بازی آکیولس Rift S توانسته فناوری واقعیت مجازی را به مشتریان خود ارائه کند.

نظرات
کد امنیتی روبرو را وارد کنید
تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به موسسه جلوه باران می باشد
2015 © JBaran