شنبه 1 اردیبهشت 1403

وضعیت کنونی Intel به نگرش مجدد نیاز دارد؛ کمر اینتل زیر فشار سنگین پردازنده‌های 14 نانومتری خم شده و قدرت پردازنده‌های آن در وضعیت کنونی، تنها در بخش لپ تاپ از رقیب بیشتر است. به گفته برخی از تحلیلگران، اینتل برای تسلط به اوضاع کنونی به زمان بیشتری نیاز دارد؛ حال آنکه این کمپانی در پی ارائه هسته‌های انقلابی (Sunny Cove) و (Willow Cove) است. اینتل معتقد است که این دو هسته با عملکرد بالای خود، این شرکت را در برابر AMD سربلند خواهند کرد.

از سوی دیگر، می دانیم که اینتل در سال 2020 نخستین کارت‌های گرافیک خود را روانه بازار کرده و از این رو به طور جدی با AMD و NVIDIA وارد رقابت تازه‌ای خواهد شد. اینتل به تأیید خود، کارت‌های گرافیک را در دو دسته گیمینگ و سرور-شتاب دهنده تولید خواهد کرد. برای این منظور این شرکت نیازمند ترکیب سنگین و قدرتمند از سخت افزار و نرم افزار است. طبق آخرین اطلاعات، برخی منابع معتقد هستند که GPUهای اینتل در نسل و سری نخست، امکان رقابت با کارت‌های گرافیک نسل آتی AMD و NVIDIA را نخواهند داشت.

به گفته اینتل، نخستین کارت‌های گرافیک این شرکت در لیتوگرافی 10 نانومتری تولید خواهند شد، اما برخی منابع از احتمال تولید سیلیکون‌های 14 نانومتری خبر می‌دهند. افزون بر آن، شایعه شده است که کارت‌های گرافیک این شرکت در بدو ورود تنها در مدل‌های مرجع عرضه شده و از کارت‌های گرافیک سفارشی خبری نیست. پشتیبانی مناسب درایور نیز سومین نگرانی ذکر شده در از سوی این منابع است. به رغم تجربه این شرکت در ارائه درایور برای iGPUهای فعلی، برخی نگران عدم تجربه کافی این شرکت برای انتشار درایورهای بهینه هستند.

به گفته آنها، درایورها زمان زیادی را برای رسیدن به بلوغ نهایی نیاز داشته و شاید این مسئله منجر به نقص عملکرد و عدم سازگاری در زمان مناسب خواهد شد. در روزهای اخیر، Chris Hook و Heather Lennon از پروژه Xe کناره گیری کرده و این شایعات از همان زمان آغاز شد. برخی معتقد هستند که جدایی این دو عضو کلیدی از تولید کارت‌های گرافیک اینتل، به دلیل آینده مبهم و یا اختلاف نظر با سرپرست اصلی است.

به هر حال اینتل همچنان تعداد زیادی از برترین مهندس و توسعه دهندگان دنیای گرافیک را در اختیار داشته و بر تولید کارت‌های گرافیک مستقل پافشاری می‌کند. این شایعات قابل تأیید و یا تکذیب نبوده و تنها باید صبر کرده تا ماحصل پروژه Xe را از نظر عملکرد مشاهده کنیم. در حال حاضر، چیزی در حدود 73 درصد از بازار کارت‌های گرافیکی جهان در اختیار NVIDIA قرار داشته و رقابت با آن حتی برای AMD که سال‌های بسیاری را در این بازار گذرانده است، دشوار است. پس قطعاً Intel مسیر سختی را پیش رو خواهد داشت.

 

 

نظرات
کد امنیتی روبرو را وارد کنید
تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به موسسه جلوه باران می باشد
2015 © JBaran