جمعه 31 فروردین 1403

به گزارش BBC، این قانون از ژوئیه سال ۲۰۲۰ لازم‌الاجرا خواهد بود و تلفن‌های هوشمند، رایانه‌ها و تلویزیون‌های هوشمند را شامل می‌شود. موافقان قانون مذکور معتقدند که این قانون جدید به ارتقای فناوری در روسیه و افزایش استفاده از نرم‌افزارهای بومی کمک بسیاری می‌کند.

تصویب این قانون کاربران را از استفاده‌ی نرم‌افزارهای خارجی منع نمی‌کند بلکه کاربران می‌توانند در کنار نرم‌افزارهای روسی از دیگر اپلیکیشن‌ها نیز بهره ببرند. تصویب این قانون در روسیه به‌معنای فروش دستگاه‌های هوشمند بدون نرم‌افزارهای خارجی نیست بلکه قرار است جایگزین روسی این نرم‌افزارها در کنار نسخه‌های اصلی به‌صورت اجباری نصب شود.

اولگ نیکلایف، یکی از نویسندگان و موافقان این لایحه می‌گوید: «وقتی دستگاه‌های الکترونیکی را خریداری می‌کنیم، آن‌ها به‌صورت پیش‌فرض برنامه‌ها و نرم‌افزارهای غربی را در خود دارند که از قبل روی آن‌ها نصب شده است. طبیعتا هر کاربر با دیدن این اپلیکیشن‌ها که به‌صورت پیش‌فرض روی دستگاه هوشمندش نصب شده تصور می‌کند که هیچ جایگزین داخلی برای این نرم‌افزارها وجود ندارد؛ بنابراین اگر ما هم به‌صورت پیش‌فرض در کشورمان برخی از این نرم‌افزارهای جایگزین روسی را پیش از فروش روی دستگاه‌های هوشمند نصب کنیم، به هم‌وطنانمان حق انتخاب می‌دهیم که از نرم‌افزار خارجی استفاده کنند یا از نرم‌افزار بومی و ساخت کشور خودشان.»

اما همه در روسیه موافق این قانون نیستند و تصویب این قانون با مخالفت‌های بسیاری نیز روبه‌رو شده است؛ فروشندگان و تولیدکنندگان گجت‌های هوشمند در روسیه از منتقدان این قانون هستند؛ آن‌ها معتقدند که نصب نرم‌افزارهای روسی روی برخی دستگاه‌ها غیرممکن است و قانون جدید به قیمت خارج‌شدن بسیاری از شرکت‌های بین‌المللی از بازار دستگاه‌های الکترونیک روسیه تمام می‌شود.

اما مخالفان دیگر این قانون نیز مدعی هستند که قانون جدید تصویب شده در روسیه ممکن است زمینه‌ی جاسوسی از کاربران به‌وسیله‌ی نرم‌افزارهای روسی را فراهم کند.

با تمام این تفاسیر، دولت هنوز فهرستی از دستگاه‌های هوشمندی که باید از این قانون تبعیت کنند را منتشر نکرده اما باتوجه به اینکه قانون جدید تلفن‌های هوشمند و رایانه‌ها را پوشش می‌دهد، به‌احتمال‌زیاد اپل، گوگل، سامسونگ، HTC و سازندگان مشهور کامپیوتر و لپ‌تاپ یعنی دل و لنوو از جمله قربانیان قانون جدید خواهند بود.

قرار است نرم‌افزارهایی که به‌صورت پیش نصب در این گجت‌ها نصب شود نیز توسط دولت اعلام شود تا این قانون جدید تا ژوئیه‌ ۲۰۲۰ در روسیه به اجرا درآید

نظرات
کد امنیتی روبرو را وارد کنید
تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به موسسه جلوه باران می باشد
2015 © JBaran