سه شنبه 28 فروردین 1403

براساس گزارش فورچون، شرکتی فعال درزمینه‌ی هوش مصنوعی، آزمایش‌هایی درباره‌ی میزان امنیت سیستم‌های تشخیص چهره انجام داده که نتایج آن جالب است. باتوجه‌به آزمایش‌های این شرکت، ظاهرا ماسک سه‌بعدی یا حتی تصویر چهره‌، می‌تواند سیستم‌های تشخیص چهره‌ی پرداخت و سیستم‌های تشخیص چهره‌ی فرودگاه را فریب دهد؛ ولی فیس آیدی را نمی‌تواند فریب دهد.

شرکت هوش مصنوعی Kneron آزمایش‌هایی برای بررسی میزان امنیت سیستم‌های تشخیص چهره در مکان‌های عمومی و پایانه‌های پرداخت انجام داده است. برای مثال، بخشی از آزمایش‌ها در فروشگاه‌های آسیایی انجام شد که به‌صورت گسترده‌ از فناوری تشخیص چهره استفاده می‌شود. تیم تخصصی شرکت از ماسک‌های سه‌بعدی باکیفیت برای فریب سیستم‌های تشخیص چهره‌ی پرداخت AliPay و WeChat حین خرید استفاده کرد.

سیستم‌های تشخیص چهره‌ی مذکور شباهت زیادی به سیستم‌های تأیید هویت موجود در فرودگاه‌ها دارند و برای تأیید هویت کاربر به‌جای PIN یا اثرانگشت، از چهره‌ی وی استفاده می‌کنند. ازنظر تئوری، کلاه‌برداران می‌توانند با استفاده از چنین ماسک‌هایی به حساب بانکی شخص دیگری دسترسی داشته باشند و به‌راحتی خرید کنند.

شرکت Kneron علاوه‌بر بررسی پایانه‌های خرید، مجموعه آزمایش‌هایی را در پایانه‌های حمل‌ونقل انجام داد که نتایج آن بسیار نگران‌کننده بود. در آزمایش‌های انجام‌شده در پایانه‌ی مسافربری فرودگاه اسخیپول آمستردام، بزرگ‌ترین فرودگاه هلند، تیم تخصصی شرکت Kneron توانست به‌راحتی با استفاده از عکس چهره روی نمایشگر گوشی هوشمند، سیستم تشخیص چهره را فریب دهد. تیم تخصصی شرکت مدعی است با همین روش توانسته سیستم تشخیص چهره‌ی پرداخت کرایه‌ی پایانه‌های قطار چین را به‌راحتی فریب دهد.

البته باتوجه‌به اینکه ساخت چنین ماسک‌هایی بسیار گران‌قیمت و زمان‌بر است، بعید است افراد عادی بتوانند نمونه‌هایی از این ماسک‌های سه‌بعدی را بسازند؛ اما این احتمال وجود دارد که با این روش از افراد ثروتمند و معروف کلاه‌برداری شود.

البته درکنار این اخبار نگران‌کننده، کاربران آیفون باید خوشحال باشند؛ چراکه ماسک سه‌بعدی نتوانست فیس آیدی را فریب دهد. سیستم تشخیص چهره‌ی قدیمی‌ترین نسخه‌ی آیفون مجهز به فیس‌آیدی، یعنی آیفون ۱۰، نیز فریب ماسک سه‌بعدی را نخورد. البته پیش‌تر اخباری از نمونه‌ای ماسک منتشر شده بود که توانست فیس‌آیدی را فریب دهد. در آن زمان، گفته شده بود امنیت فیس آیدی در آیفون ۱۰ با ماسک سه‌بعدی جدید کاملا زیر سؤال رفت.

کوپرتینونشین‌ها نیز برای مقابله با چنین مسائلی، پتنتی ثبت کردند که سیستم تشخیص چهره برای تأیید هویت کاربر، حرکات ماهیچه‌های صورت را نیز برسی می‌کند. در‌این‌صورت، امکان فریب‌دادن سیستم تشخیص چهره با استفاده از ماسک به‌ حداقل می‌رسد.

نظرات
کد امنیتی روبرو را وارد کنید
تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به موسسه جلوه باران می باشد
2015 © JBaran